اهداف برگزاری نمایشگاه
این نمایشگاه در راستای معرفی قابلیت ها، دستاوردها و نهایتا هم افزایی مابین نهادهای مالی داخلی و خارجی برگزار میشود. بر این اساس، مهمترین اهداف نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) عبارت است از:
– ارائه آخرین دستاوردها و توانمندی های کشور در زمینه صنعت مالی
– آشنایی شرکتها و سازمان های ایرانی با آخرین تکنولوژی روز جهان در حوزه نمایشگاه
– جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی
– توسعه فرهنگ تعاملی به واسطه برقراری ارتباط مستقیم و جلب اعتماد عمومی
– جمع آوری نقدینگیهای سرگردان در جامعه و سوقدهی به مسیرهای سازنده از طریق پسانداز در بانکها، سرمایهگذاری در بورس و اعتماد به بیمه و امنیت حاصل از آن
– توسعه مبادلات بازرگانی، فناوری مابین شرکتکنندگان از یک طرف و بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان از طرف دیگر
– آموزش در جهت ایجاد و توسعه کانالهای ارتباط مالی بین بانکها و سازمان سرمایهگذاری داخلی با طرفهای خارجی
– ارتقاء کیفیت فعالیت بانکداری، بیمه و بورس در ارتباط با نحوه ارائه خدمات به مخاطبین
– توسعه اشتغال از طریق توسعه صنایع و خدمات
– آشنائی مدیران تصمیمگیر و تصمیمساز کشور در بخش دولتی و خصوصی با توانمندی ها و دستاوردهای دست اندرکاران
– انتقال اطلاعات و تکنولوژی های روز دنیا به واسطه برگزاری انواع کارگاهها و همایشهای علمی – بازرگانی در حوزه موضوع نمایشگاه
– توسعه صنایع و خدمات موضوع نمایشگاه در حوزههای مکانیزه نمودن و استفاده از فنآوریهای حوزه IT
رویکرد نمایشگاه:
– توسعه همکاری ها با شرکای تجاری
بسترسازی در نمایشگاه:
– پیاده سازی رهنمودهای اساتید و تصمیم سازان کشور در غالب تشکیل شورای سیاستگذاری
– ارائه توانمندیها، دستاوردها و پتانسیل های صنعت مالی ایران در داخل و خارج همگام با تغییرات سالهای اخیر
– بوجود آوردن شرایط و زمینه لازم و مناسب به منظور حضور فعال مشارکت کنندگان و گسترش تعاملات تجاری
– ارائه ظرفیتهای نهفته بازارهای مالی به عموم مردم به منظور تبیین طرق مناسب سرمایه گذاری و حفاظت از سرمایه در فضای کسب و کار و اقتصاد
– ایجاد فضای مناسب گفتگو ، تعامل و همکاری میان علاقه مندان، دانشجویان، کارشناسان، متخصصان، پیشکسوتان و فعالان بازارهای مالی داخلی و بینالمللی
– فراهم آوردن فضای فرهنگی و تخصصی مناسب به منظور بهره برداری جامعه آموزشی کشور از بازارهای مالی کشور
اضلاع مهم صنعت مالی کشور
بازار پول:
میتوان گفت از 140 سال قبل که مفهوم بانک در اقتصاد ایران شکل گرفت تاکنون به عنوان مهمترین ابزار تامین مالی برای بخش واقعی اقتصاد نقش ایفا کرده است. نظام بانکی کشور همچنان محل رجوع تعداد زیادی از فعالان حقیقی و حقوقی برای تامین مالی مورد نیاز است. از این رو لزوم شناخت ابزارها، مقررات و روح حاکم بر شبکه بانکی کشور کاملا احساس میشود.
بیمه:
امروز آحاد افراد جامعه خود را در معرض انواع مخاطرات می بینند و برای مدیریت آن به انواع خدمات بیمه ای نیاز دارند. روند روبه رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور خود نشان دهنده فرصت ها و زمینه های افزایش نقش بیمه در اقتصاد و توسعه کشور است. صنعت بیمه به عنوان یک نهاد حمایتی و مالی توانایی توسعه انواع خدمات حوزه های مختلف اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورد. صنعت بیمه اثرگذارترین نهاد حمایتی و اجتماعی در لایه های مختلف جامعه از فرد، خانواده، کسب و کارهای کوچک و بزرگ دولت در ایران می باشد.
بورس:
شاید عمر پنجاه و پنج ساله بورس در ایران به نسبت کشورهای توسعه یافته چندان زیاد نباشد، با این حال بازار سرمایه ایران توانسته با عبور از مشکلات و تنگناها، اکنون به یکی از مهمترین بازارهای مالی کشور تبدیل شود و توجه بخش قابل ملاحضه ای از جمعیت کشور را به خود جلب نماید.
موضوع آزاد سازی سهام عدالت و افزایش حضور مردم در چند سال گذشته، بورس ایران را به یکی از مهمترین عناوین خبری اقتصادی تبدیل کرده است. از این رو افزایش سواد مالی در بین مردم و توسعه فرهنگ سرمایه گذاری میتواند این اقبال را فرصتی مناسب برای تامین بنگاه های اقتصادی تبدیل کند.
با افزایش دانش مالی در بین فعالان اقتصادی و همینطور سرمایه گذاران می توان بخشی از بار تامین مالی بخش واقعی اقتصاد را بر عهده بازار سرمایه گذاشت تا سرمایه گذاران طعم شیرین شراکت در پروژه های اقتصادی را بچشند و صاحبان بنگاه ها و تولید کنندگان هم از این مشارکت فرصتی برای توسعه و رشد اقتصادی بسازند.